الرئيسيةالمجلةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالمجموعاتالتسجيلدخولنتائج جنزوراوائل جنزور

شاطر
 

 ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة))))

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
محمد علي خسكية
 
 
محمد علي خسكية

الجنس : ذكر عدد المساهمات : 668
نقاط : 1701
التقيم : 13
العمر : 24
  : ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) 15781610

((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Empty
مُساهمةموضوع: ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة))))   ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) I_icon_minitimeالخميس يناير 12, 2012 1:39 pm




أهلا بكم
طلبة الثانوية العامة
كيف حالكم؟؟؟؟؟؟
ف البداية انا نقلتلكو الموضوع ده للافاده لانة فادني كتير ف الثانوية  5483 
بداية ...........أحب أن أعرفكم بنفسى  
أنا لحد السنة اللى فاتت كنت زيكوا كدة فى ثانوى
بس اتعلمت شوية حاجات من السنتين اللى فاتوا
وحبيت أقولهم لأخواتى هنا ع المنتدى
وأتمنى أنها تفيدكم
على بركة الله نبدأ
أولا : جدد نيتك
قبل البدء بالمذاكرة عليك بتجديد النية من الدراسة
وذلك لكى تتحصل على الآجر والثواب فى كل دقيقة تمضيها فى الدراسة
كيف أجدد نيتى؟؟؟؟؟؟
ببسطاطة كدة قبل المذاكرة تقول
(اللهم اجعل نيتى فى مذاكرتى رضاك ورضا الوالدين ونصرة هذا الدين)
طبعا لابد من استشعار معنى
أن دراستك هى طاعة لربك ونصرة لدينك
والله سوف تحس أن دراستك متعة بالنسبة لك
وليست مهمة قاسية على قلبك ومفروضة عليك فرضا
وهكذا سوف يكون لك عظيم الأجر والثواب على ذلك
ثانيا : قبل وبعد المذاكرة
طبعا أكييييييييييد كلنا حافظين الأدعية اللى بتتقال قبل المذاكرة
والأدعية اللى بتتقال بعد الأنتهاء منها
ياريت مننسهاش يا جماعة بجد
وفى حاجة كمان
ياريت نبدأ مذاكرتنا ونختمها بآيات من كتاب الله
ولك الحرية
ممكن تقرأ صفحة من القرآن أو حزب فى بداية ونهاية الدراسة
بس تخيلوا يا جماعة أن دراستكوا هتبقى بين أيات الله
بركة عظيمة بأذن الله






       
       
           
           ثالثا: نظم وقتك
من أكثر المشاكل التى يقع فيها طلاب الثانوية العامة هو عدم تنظيم الوقت وتضيعة
بمعنى
مينفعش طالب ثانوى عام يخلى كل حاجة لما يجى وقتها
مينفعش يحل الواجب قبل الدرس بساعتين
مينفعش اليوم اللى مش بيبقى فية علية درس يقعد يلعب((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Rolleyes
ويحط نفسة فى أزمة لما يجى معاد الدرس((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
ويقعد يكروت فى المذاكرة والواجب عشان يلحق يخلص قبل معاد الدرس((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Confused
لأ يا جماعة.....فى حاجة اسمها نظام
ووالله العظيم كدة مش ينفع خاااااااالص
بصوا يا سادة 85%من التفوق فى الثانوية العامة يعتمد على تنظيمك لوقتك
طيب......أنظم وقتى ازاى؟؟؟؟؟؟؟
طبعا أكييييييييد محتاج تعمل جدول ليومك
كل يوم بحسبة بسيطة كدة تشوف عدد الساعات اللى ممكن تذاكرها
يعنى مثلا لو احنا فى يوم دراسة عادى
يبقى عندك اليوم 24 ساعة منها
6 ساعات نوم   6 ساعات مدرسة   ساعة ترفية (أى خدمة)   ساعتين أكل ورغى والذى منة   4 ساعات درس
كدة يبقى فاضل عندك فى اليوم 5 ساعات
(طبعا دى مجرد افتراضات يا جماعة يعنى أنا مثلا كنت بقعد ساعتين تلاتة فى المدرسة بس أنا بفترض أن مدرستى تختلف عنكوا....ما علينا)
بصوا بقى
الخمس ساعات دول يبقوا مذاكرة صافى
فاهمين يعنى أية صافى/size]
[size=21]يعنى
مثلا متكنش فى بنت محددة ساعتين لمذاكرة الفيزياء وتبدى مذاكرة وتقعد ربع
ساعة تذاكر وبعين يجيلها تيلفون تقعد بقى ترغى فى التيلفون ساعة ونص وبعدين
ترجع تكمل كمان ربع ساعة فيزياء.......

وبكدة قال أية تكون خلصت مذاكرة الفيزياء!!!!!!!!!!((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Confused
لالالالالالالالالا وألف لا ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Mad.احنا كدة هنبقى بنضحك على نفسنا((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad
طالما انت مثلا محدد ساعتين فيزياء
يبقى ساعتين فيزياء
ساعتين الا دقيقة مينفعش((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
دة أنت حتى لو قمت تشرب فى دقيقتين لازم تعوضهم تانى((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile...........أوكى
معلش أذا كنت طولت فى شرح الجزئية دى بس فى ناس فعلا مش فاهمة الجزئية دى بالمعنى دة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad
نرجع بقى لكلامنا
أحنا هنيجى كدة أول كل أسبوع وهتبقى عارف الحاجات المطلوبة منك
فبحسبة بسيطة بردوا هتحدد الساعات اللى هتذاكرها كل يوم((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
(ملحوظة: مش لازم تقيد نفسك بعدد معين من الساعات كل يوم
أنا فى أيام كنت بذاكر فيها سبع ساعات لأنى كنت فاضية وأيام تانية مكنتش بكمل ساعة لأنى كنت ببقى مشغولة ,,,,,,,,,مش مشكلة ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile.......أوكى)
وطبعا مش مشكلة عدد الساعات القليل يوميا فى المذاكرة
المهم هو حصيلة ساعات المذاكرة اسبوعيا
لأنى زى ماقولت فى أيام بنبقى فاضين فيها وفى أيام تانية مش بنقدر نشم نفسنا فيها((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
مثال
واحد محدد أنة هيذاكر فيزياء أربع ايام فى الأسبوع
بمعدل ساعتين كل يوم
يبقى كدة.........ذاكر تمن ساعات فيزياء صافى فى الأسبوع
وهكذا بالنسبة لباقى المواد
ودة مثال توضيحى
السبت:ساعتين فيزياء_ساعتين E_ساعة احصاء
الأحد:3 ساعات أحياء_ساعتين عربى _ ساعة فيزياء
الأثنين: ساعة أحياء _ ساعة أحصاء (طبعا اليوم دة أنت مش فاضى عنك درس أو هتخرج فعدد ساعات المذاكرة قليل)
وهكذا يا جماعة كل يوم تبقى محدد
أنت هتذاكر أية وقد أية...................أوكى
ومعلش بقى أنا عارفة أنى خنقتكوا بس دى شوية حاجات لازم تراعيها فى وضع الجدول
أولا: لايتوالى مادتين للحفظ أو مادتين للفهم ورا بعض
يعنى مينفعش فيزياء واحصاء ورا بعض((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
لأن دة بيسبب أرهاق عقلى والأرهاق العقلى أشد تعبا من الأرهاق البدنى............أوكى((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
ثانيا:لابد وأن يتناسب جدول الدراسة مع الظروف المحيطة وأوقات الدروس((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Biggrin
يعنى مثلا بفرض أن حد بياخد فيزياء يوم التلات
يبقى على الأقل يخصص فى جدول الدراسة يوم التلات ساعة للفيزياء عشان يذاكرها فى نفس اليوم ولو مذاكرة سريعة قبل ما ينسى
ويوزع بقية وقت الفيزياء طول الأسبوع بحيث أنة ميتراكمش علية الشغل كلة يوم الأتنين((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
ويوم الأتنين بردوا يكون مجهز وقت للفيزياء عشان يراجع قبل ما يروح الدرس........أوكى((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
ثالثا:كن مرنا
يعنى
لو أنت مثلا عندك امتحان أحياء يبقى طبيعى مثلا هتذاكر أحياء زيادة عن
المعتاد  ومثلا هتقلل ساعات مذاكرة العربى....عادى ولا يهمك((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile

حصلك ظرف وأضطريت أنك تغير حاجة فى الجدول
متزعلش أوى وتضايق نفسك((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
الجدول يا جماعة مش قرآن مقدس بحيث أننا نموت نفسنا لو غيرناة  
وفى نفس الوقت مش لعب عيال بحيث أننا نلعب فية براحتنا ونغيرة ع مزاجنا ومش نحس بأهميتة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Mad((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Mad
ملحوظة: لو جمعنا حصيلة المذاكرة طول الأسبوع يجب الا تقل عن 30 ساعة
ودول مش كتير.لأ دول بالميت خالص((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
بفرض أنك بتذاكر كل مادة ساعة يوميا فى الأسبوع
ويوم اجازة كمان


           
           
رابعا:كن هادئا((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
الدراسة فى جو نفسى مليئ بالتوتر العصبى والضغط النفسى لايكون لة فائدة كبيرة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad.......بمعنى أنك فى ظل التوتر قد تستغرق ثلاث ساعات لدراسة شيئ لا يستغرق فى الحقيقة أكثر من نصف ساعة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
لهذا فالراحة النفسية والهدوء والأسقراروالأتزان الداخلى شيئ مهم جدا ليس لطلبة الثانوية العامة فقط بل لكل البشر((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
ولكن هدوء الأعصاب لا يعنى اطلاقا برود الأعصاب((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Biggrin
وعدم الأحساسا بالمسؤلية
فمثلا لا تهمل واجباتك ودراستك وتكون هادئا وغير قلق!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Eek
لالالالالالالالالالالالالالا وألف لا
نحن نقصد عدم زيادة التوتر والشد والضغط العصبى عن الحد المعقول لكى لا يكون لة تأثير سلبى عليك((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
ولهذ حاول بقدر الأمكان تجنب كل ما يسبب هذا الضغط من مشاكل وخلافات((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
ولا تكن أنت مصدرا للضغط العصبى على نفسك بأن تهمل دراستك فيلومك أهلك _وهو من حقهم((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink_ فينعكس هذا سلبا عليك((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad
خامسا: ثق فى قدراتك
أنت انسان خلقك الله وحباك هبة العقل والتفكير
لهذا فأنت قادر على صنع المعجزات((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Cool
تذكر دائما أنك مميز وقادر على فعل كل شيئ بأرادتك الصلبة وايمانك بهدفك((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
ولهذ أياك أن تقلل من شأن نفسك وتحتقرها
ولاتحبط نفسك قائلا ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Mad
(أنا فاشل مهما عملت هفضل غبى ومش هفهم حاجة ومفيش فايدة)
لأ.......حاول مرة واتنين وتلاتة ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
ولكن لاتؤلف قصة أنك فاشل وتصدقها وتوهم نفسك بها((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad
عندها من الممكن جداااااااا أن تتحول الى فاشل حقيقى((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Confused
تذكر دائما أن النجاح ليس الا قرار شخصى((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
فأنت فقط ولا أحد غيرك يستطيع اجبارك على أن تكون ناجحا
ولكن رغبتك فى النجاح هى الدافع الحقيقى الذى سوف يوصلك الى ماتريد((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
وأكبر دليل على صق كلامى وأنك لست فاشلا (ويجى منك على رأى المثل((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Biggrin) هو قرائتك لهذا الموضوع((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Eek
ليس لأنة موضوعى((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Laugh
ولكن لأنك تعلم من عنوان الموضوع أنة ربما يساعدك بطريقة من الطرق((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
أذا أنت شخص تبحث عن أسباب النجاح
لذلك بالله عليك لاتحتقر نفسك وتوهم نفسك بأنة لافائدة
وفى نفس الوقت أياك والغرور والثقة الذائدة فى النفس
تذكر دائما أن الأعتدال هو أفضل الأشياء((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
*****************
هبقى أكمل بعدين يا جماعة
عشان مش أطول عليكوا ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
بس احنا لسة عندنا كلام كتييييييير((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Cool
فى رعاية الله((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile

       


عدل سابقا من قبل محمد علي خسكية في الأربعاء ديسمبر 25, 2013 1:06 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد علي خسكية
 
 
محمد علي خسكية

الجنس : ذكر عدد المساهمات : 668
نقاط : 1701
التقيم : 13
العمر : 24
  : ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) 15781610

((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Empty
مُساهمةموضوع: رد: ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة))))   ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) I_icon_minitimeالخميس يناير 12, 2012 1:40 pm

سادسا: اياك واليأس
ربما تتعثر فى بعض الأوقات وتتراكم عليك الدروس وتحس أنك تائة وضائع و تائة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad وربما أيضا يصيبك الملل
وفى هذة الحالة لاتترك نفسك لليأس أبدااااااااا((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
فاليأس سيزيد همك وحزنك ويضيع وقتك فى لا شيئ
بأختصاراليأس سوف يزيد الطين بلة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
ولكن تذكر دائما أنة طالما مازال قلبك ينبض بالحياة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile.......طلام الدماء لازالت تسرى فى عروقك معلنة أنك زلت على قيد الحياة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile......
فهناك دائما أمل فى انصلاح الحال....وعودة الأمور الى سابق عهدها((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
لازال هناك أمل وعليك ان تمسك بة ولا تتخلى عنة أبدااااااااااااا((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
سابعا: علاقتك مع الرحمن
بدون ثانوية عامة ولا غيرة علاقتك مع الخالق لابد أن تكون علاقة سا مية وطاهرة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
لأننا كما يحتاج جسدنا الى الغذاء لنحيا
فأن روحنا كذلك بحاجة الى الغذاء وهو طاعة الرحمن
وأن لم نغذى روحنا فأنها سوف تموت بالتدريج((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad
علينا أن نعرف الله فى وقت الرخاء ليتعرف علينا ويساعدنا فى أوقات الشدة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Rolleyes
وأنا والله اتعجب من حال البعض الذين لايتذكرون ربهم الا أوقات الأمتحانات((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Confused
أخوانى أن الله أغنى مايكون عن عبادتناكلنا
ونحن أحوج مانكون الية
وكما أخبرنا تعالى
أنة لو أجتمع الناس كلهم على قلب أتقى رجل
مازاد ذلك فى ملكة شيئ
(وأنتم الفقراء الى الله والله هو الغنى الحميد)
وأنى اتعجب من سيد يتودد الى عبيدة
وللأسف يبتعد بعض العبيد عن سيدهم الرحيم هكذا بمنتهى السهولة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Confused
سامحونى فى القول
أن من يفعل هذا.........شخص غبى بجد((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad
علاقتك الجيدة مع ربك هى التى توصلك الى حالة الأتزان الداخلى التى تحدثت عنها من قبل((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
حسن علاقتك مع ربك ليس من أجل الثانوية العامة فقط ولكن من أجل حياة سعيدة ومطمئنة




ثامنا:ضع لك هدفا تذاكر من أجلة
الشخص الذى يدرس لمجرد الدراسة أو لأن من حولة يقولون لة ذاكر
هذا الشخص لايشعر بمعنى لدراستة
ويصيبة الملل كثيرا.((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad فالدراسة بالنسبة لة مجرد اجراء روتينى مفروض علية((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Confused
ولهذا أقل ضربة وصدمة من الممكن أن تكون سببا فى انهيارة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad
ولكن الذى يدرس لهدف
هدفة يكون عونا لة على متاعب الدراسة ومشاقها((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
هدفة هو الذى يمنحة الأمل والقوةحينما يحس باليأس((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
هدفة يجعل لنجاحة طعما مختلفا لأنة حقق هدفة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
وهنا أحب أن أشير الى أن الناس نوعان((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
1_ساعاتى
هو الذى يعمل ليلا نهارا ويبذل قصارى جهدة.......ولكن بلا هدف ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad.فهو كالساعة التى تدور طوال اليوم ولكن بلا غاية أو نهاية((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Confused
2_البوصلجى
الشخص الذى يتحرك فى اتجاة هدفة المحدد والواضح أمامة بقوة حتى يصل الى غايتة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
يا ترى تحب تكون من أى نوع؟؟؟؟؟؟؟؟
أفضل نوع هو البوصلجى الساعاتى
أى الذى يعمل بهمة ولهدف مححدد((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
طيب انت دلوقتى حددت هدفك
لازم يكون هدفك واااااااااااااضح قدامك
وكلما كان هدفك أكثر وضوحا أمامك كلما اعطاك القوة والدافع على الصبر ةالتحمل والمثابرة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
وكلما كان هدفك مجرد شيئ خيالى غير محدد وواضح المعالم يبتعد عنك بالتدريج....كلما فقدت المميزات التى يعطيها لك الهدف((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad
(مثال.دلوقتى لو فى حد فى تاية فى صحراء مثلا
وعطشان والدنيا حر وهيموت وفجأة لقى طايرة فى السما أية اللى هيحصل؟؟؟؟؟؟
الشخص دة بقدرة قادر كدة هتلاقية بقى قوى((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile ونسى حالة الضعف اللى هو فيها((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile وقعد يجرى وينادى بأعلى صوتة ويعمل اشارات للطيارة عشان كابتن الطيارة يشوفة وينجدة.......((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Winkياترى الشخص دة جاب القوة دى منين؟؟؟؟؟؟؟ وهو اللى كان من شوية بيموت((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Confused.....جابها لأن هدفة كان واضح ومحدد قدامة فى الطيارة اللى هتنجدة .......الهدف الواضح دة هو اللى أعطاة القوة دى فى لحظة ضعفة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile........طيب لو الشخص دة مكانش شاف طيارة ولا بتاع ....يعنى مكانش فية هدف محدد وواضح قدامة......ساعتها
هيستسلم لليأس ويرضى بالأمر الواقع((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad........والله يرحمة بقى((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad)
فهمتوا قصدى يا جماعة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile........طول ما هدفك واضح ومحدد قدامك طول ما هيديك الأمل والقوة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
وعشان كدة
نصيحة وعن تجربة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
أكتب هدفك فى ورقة كبيرة وبخط كبييييييييير وعلقها فى أوضتك((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
واعملة خلفية للموبايل والكمبيوتر بتاعك كمان((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Biggrin
واكتبة فى كشاكيلك((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Eek
وعلقة جوة فى دولاب هدومك((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Cool..........حطة فى كل حتة بحيث أنك تفضل دايما فاكر هدفك وتستمد منة القوة والأمل((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Rolleyes........أوكى((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile



تاسعا:لاتبخل على زملائك
للأسف كثير مننا يعتقد فى نظرية المؤامرة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad
أذا سألنى شخص عن شيئ ما......فهو وبلا شك يريد تضيع وقتى((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Confused
ويتخيل البعض أيضا أنة أذا أجاب على أسئلة زميلة فسوف يتفوق علية((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Eek
وهذا _عفوا_ تفكير مريض يدل على اننا مبدأنا فى الحياة هو
لكى أفوز لابد وأن يخسر الآخرون
لا والله............من الممكن أن يكسب الجميع((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
ولا أجد أبلغ من قول المصطفى_صلى الله علية وسلم_
(والله فى عون العبد ما كان العبد فى عون أخية)
وتذكروا ياأخوانى
أن لكل منا نصيب مقدر لة ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile.........فأجتهد ولن يصيبك الا ما كتبة لك المولى عز وجل((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
زملائى.........لاتبخلوا على بعضكم بالعلم
فهذا العلم سوف يسألنا المولى عز وجل عنةيوم القيامة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
والله يا أخوتى
أنا لاأزكى على الله أحدا ولا أشكر فى نفسى((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad
ولكن بحمد الله لم يسألنى أحد يوما عن شيئ وأنا أعلم اجابتة وأنكر هذا
مش هقولكوا ع البركة اللى كانت بتحصلى
كنت ممكن أنا وصحابى نقعد نتكلم بالساعات فى التيلفون ليلة الأمتحان فى حاجات مش عارفينها
والناس فاكرة ان دة بيضيع الوقت
ودة بالعكس والله كان بيساعدنى جدااااااااا ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smileوبيفكرنى بالمعلومات((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
ووالله كان ربنا بيبارك بطريقة رهييييبة
يوم الأمتحان الصبح ببركة الله أفتح الكتاب
عينى تقع ع جملة تيجى فى الأمتحان
فى لجنة الأمتحان نفسها
حالة من الهدوء والسكينة والثقة فى النفس
وكل هذا ليس الا بفضل الله وبركتة
وأنا كما قلت لا أزكى على الله أحدا
ولكننى فعلا أضيق ذرعا بمن يكتمون العلم عن زملائهم ظنا منهم أن هذا هو الأفيد لهم((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Confused
ساعدوا صحابكوا وزمايلكوا........أقسم بالله مش هتندموا((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
محدش يعيش عشان نفسة وبس يا جماعة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile



عاشرا:سياسة الثواب والعقاب
بمعنى أنت وضعت لنفسك جدولا التزمت بة بنسبة 90%
هذا جيد جدا و يعتبر انجاز لا تحتقرة وكافئ نفسك((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
مكافأة النفس تكون مثلا خروجة مع صحابك مرة فى الشهر مثلا
وكل ما كان الأنجاز عظيم كل ما كانت المكافأة أعظم((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
لكى يكون هذا دافعا وحافزا للعطاء والزيادة
(بس محدش بقى يستحلى الحكاية بقى وكل شوية يقعد يكافئ نفسة ويضيع الوقت فى كدة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Biggrin .لأ دى مجرد حاجة بتجدد بيها نشاطك وبتدى فيها أمل لنفسك مش أكتر((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink)
وفى نفس الوثت أذا قصرت فلابد من وقفة عتاب وتأنيب مع النفس((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
لابد من وقفة مع النفس لوضع النقاط فوق الحروف كما يقولون((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink والوقوف على مواضع الخلل والتقصير((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
ومحاولة معالجتها((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
وعاقب نفسك أيضا لتتعلم هذة النفس كيف تسيطر على أهوائها ورغباتها
عاقب نفسك لكى تقودها أنت لا لتقودك هى
واعلم أن النفس كالطفل الصغير بأمكانك تشكيلة كما تشاء
وبردوا كل ما كان التقصير عظيم كل ما كان العقاب أعظم((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Biggrin
احد عشر :ذاكر صح((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
عشان نذاكر صح والمذاكرة بتاعتنا تجيب نتيجة لازم نراعى شوية حاجات((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
1_المذاكرة فى جو هادئ(يعنى محدش يذاكر قدام التيلفيزيون أو الكاسيت((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Eek.......صاحب بالين كداب((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile)
2_نذاكر ع المكتب مش ع السرير أو الكنبة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Mad
3_المكتب اللى بنذاكر علية مش يكون علية أى كتب أو مذكرات غير كتب المادة اللى بنذاكرها((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
يعنى المكتب يبقى فاضى ودة لية
أولا:راحة للعين((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
ثانيا:المخ فى هذة الهالة هيقدر يسيف معلومات كتييييير لنفس المادة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile......يعنى المخ هيبقى مركز مع المادة دى بس
مثال
(لو انت بتذاكر فيزياء وفى على المكتب بتاعك كتاب أحياء هتلاقى نفسك ومن غير ماتقصد بصيت على كتاب الأحياء ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Biggrinوشوفت معلومة أو رسمة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad.......مخك بقى هيحاول أنة يدخل المعلومة دى للداتا بتاعتة ودة طبعا هيشوشر ع معلومات الفيزياء اللى انت بتحاول تدخلها لمخك((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink)
4_مهم جدا جدا جدا جدا جدا المذاكرة فى ساعات الذروة فى التركيز بالنسبة لك((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile...فى هذة الساعات ياجماعة التركيز بيكون عالى جدااااااااا لأقصى ماتتصوروا وبتقدروا تتدخلوا كم رهيب من المعلومات فى أقل وقت ممكن ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smileوفى الغالب ساعات التركيز العالى دى بتبقى بعد الفجر ولمدة ساعتين تلاتة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
عشان كدة ياريت ياجماعة بعد صلاة الفجر مش ننام((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Cool. لأ نذاكر لحد الساعة تسعة كدة وبعدين صلوا الضحى......وتصبحوا على خير((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Laugh
بس بالله عليكوا مش تفتوا الساعات دى
جربوها بس فى يوم وبعدين هتلاقوا نفسكوا متمسكين بيها
لأنكوا فيها بتعملوا انجاز بجد((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
5_ابدأ مذاكرتك بالحاجات السهلة واللى بتحبها عشان تحس أنك عملت انجاز ......
ودة هيديك أمل ودفعة لمذاكرة الحاجات الصعبة
6_مهم جدااااااااااااااا حل الأسئلة بعد المذاكرة على آى مادة
يعنى مذاكرة وحفظ بس مش تنفع((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Eek
الأسئلة والله هى اللى بتثبت المعلومة
دة غير أن آخر السنة اللى بيجيلك فى الأمتحان أسئلة
مش بيقولك.......سمع الكتاب من الجلدة للجلدة!!!!!!!((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Biggrin
7_مهم جداااااااااااا جدااااااااااا المراجعة التراكمية
يعنى كل شوية كدة حاولوا تلموا المنهج فى دماغكوا((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink لأننا مثلا فى الدرس بناخد الدرس على مراحل زى باب الأحياء أو الكيمياءكدة
وبنذاكرة حتة حتة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Biggrin.......عشان كدة لازم نلم الموضوع ككل فى الآخر ونربطة ببعضة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
8_اوعى اوعى اوعى اوعى اوعى آى حد يسيب يقطع بأى مادة ويسيبها فترة كبيرة من غير ما يفتح فيها كتاب
وبالذات طلبة علمى بتوع سنة تالتة تلاقيهم كدة بيدوا كل اهتمامهم للفيزياء والأحياء((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Sad وينسوا أن فى حاجة اسمها عربى وانجليزى واحصاء وبعدين بيحتاسوا حوسة الدنيا والآخرة فى شهر خمسة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Eek ويقولوا
ياريت اللى جرا ما كان((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Confused
ودة برضوا يا جماعة بيتحل بتنظيم الوقت زى ما قولت((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
9_دى بقى حاجة ليكوا يا شباب الأنترنت((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
تخلوا عن احلامكوا الألكترونية والأنترتية شوية((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
النت بيسرق الوقت جااااااااامد جداااااااا
النت مفيد ومضر
فى ايام الدراسة ياريت نحدد لنفسنا وقت ع النت ومش نخش الا أذا حسينا ان احنا بنستفيد ونفيد بجد((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
وطبعا ندخل ع الأقسام التعليمية
وننسى شوية جرس الفسحة والحاجات دى((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Biggrin
أنا مش بقول قاطعوا النت
بس استخدموة بعقل((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink.......أوكى يا شباب


[center]اثنى عشر : كن رجلا مع نفسك((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
لقد قرأت هذا الموضوع ......حاول الألتزام بما فية((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
ووضعت لنفسك جدولا للمذاكرة.....التزم بة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
عقدت العزم على أن تكون انسانا مختلفا.......نفذ ذلك((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
حددت هدفا من دراستك..........حاول تحقيقة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Wink
كن رجلا مع نفسك لتتحترم نفسك وتقدرها ويحترمك الناس أيضا((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
********************
وفى النهاية أخوانى
لقد انتهيت تقريبا بفضل الله
وكلامى ليس الا عناوين للنجاح((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
من يريد النجاح بستطيع أن يختلق لة الألاف من الأسباب
تذكروا فقط
أن من جد وجد ومن زرع حصد
وأنة
وما نيل المطالب بالتمنى ........ولكن تؤخذ الدنيا غلابا
وأنة
من طلب العلا ..........سهر الليالى
وقولة تعالى
(ان الله لا يضيع أجر من أحسن عملا)

أرق تمنياتى وخالص دعواتى للجميع بالتوفيق دنيا وآخرة((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) Smile
لاتنسونا من صالح دعائكم,,,,,,, ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) 2251673437 ((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة)))) 2251673437






[/center]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
((((نصائح هاااااااامة لطلبة الثانوية العامة))))
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
مدرسة جنزور الثانوية المشتركة :: المرحلة الثانوية :: الصف الثاني الثانوي (للمرحلة الاولي )-
انتقل الى: