الرئيسيةالمجلةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثالمجموعاتالتسجيلدخولنتائج جنزوراوائل جنزور









شاطر | 
 

 يوميات شاب عاطل 2

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
mohamedwagdy
عضو فعال
عضو فعال


الجنس : ذكر عدد المساهمات : 16
نقاط : 37
التقيم : 0
العمر : 21
  :

مُساهمةموضوع: يوميات شاب عاطل 2   الخميس يونيو 09, 2011 10:19 am


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

النهاردة هنكمل الحلقة التانية في اليوميات وكانت الحلقة الأولي خلصت علي أن صاحبنا العاطل (تامر) قرر أنه يساير الموضة ويروح يشتغل

الحلقة الثانية

قرر تامر أنه يصحي تاني يوم بدري علشان يروح يشتغل بس ظهرت مشكلة كبيرة أزاي هيصحي بدري وهو أساسا بينام الصبح قعد تامر يفكر كتير وبما أن تامر صاحب حلول عبقرية فلقي فكرة جامدة جدا وهي أنه يفضل صاحي لحد تاني يوم ويروح الشغل من غير نوم

(علي فكرة تامر لحد دلوقتي مدورش علي شغل والله أعلم شغل ايه اللي هيروحه بكرة بس خلينا معاها لحد مانشوف دماغه هتوديه لحد فين)

المهم تامر بيبص في الساعة علشان يعرف فاضل أد أيه علي بكرة الصبح لقي الساعة لسة 6 مساءا قعد يفكر" طيب أنا أشغل نفسي في أيه لحد الصبح ده أنا لسة صاحي من النوم مبقاليش ساعتين اتصلت بكل الناس كل واحد منهم عامل فيها عبدو المشغول وحتي البنات كمان مشغولين مش مهم أنا هعرف أظبط نفسي واشغل نفسي في حاجة لحد الصبح "

ولسة تامر غرقان وسط افكاره حتي ظهر صوت مزعج بينادي بصوت عالي بيقول له

تااااااااااااااااااااااااااااااامر

الصوت المزعج ده صوت أخته ندي

((ندي دي اخت تامر الأصغر منه لسة طالبة في الجامعة وتامر يعتبر أرق منها لأن ندي دي بتلعب كاراتيه وعايشة دور جيت لي علي جاكي شان علي بروس لي وأسلوبها في الكلام جامد وبتكلم بطريقة بيئة جدا بس شكلها زي القمر ))

ودار الحوار الأتي بين ندي وتامر

ندي : تاااااااااااامر
ندي: تااااااااااااامر
تامر: فيه ايه مالك قاعدة بتزعقي ليه
ندي : بقالي ساعة بنده عليك وأنت مبتردش عليه
ندي : شكلك ياض يا تامر سرحان في البت بتاعتك
تامر: يا بنتي أتكلمي معايا بأدب ده أنا أخوكي الكبير
ندي : بطل الحوارات الفاشلة اللي انت بتكلم فيها دي وقول لي أنت سرحان في أيه
ندي : هي البت بتاعتك نفضت لك
تامر: محدش يقدر ينفض لي
تامر : ده أنا كنت بفكر في موضوع مهم
ندي : هههههههههههههههههههههههههههه
ندي : تامر بيفكر ......وكمان في موضوع مهم.....ههههههه
تامر : بطلي هزار أنا بجد بفكر في موضوع مهم
ندي : خلاص قول ياعم أيه الموضوع المهم وأنا ممكن أساعدك
ندي: يوضع سره في أضعف خلقه
تامر: أنا قررت أصحي بدري علشان أروح الشغل
ندي:هههههههههههههههههههههههههههههه
ندي : تصحي بدري وتروح الشغل ....وسيادتك أشتغلت أيه
تامر : ملكيش دعوة
تامر : المهم أني أصحي بدري
تامر : أنا فكرت أني أفضل صاحي لحد بكرة من غير نوم وبعدين أروح الشغل
ندي : ( بتتكلم بصوت منخفض فكرة معوقة زي كل أفكارك )
تامر : بتقولي حاجة
ندي: لا بقول ربنا معاك
تامر : بس مش لا قي حاجة أعملها لحد بكرة الصبح أنت أيه رايك
ندي : خلاص ياعم أنا عندي شوية حاجات تشغلك
تامر : طيب كويس
ندي : بص أنا لسة راجعة من الجامعة هروح أخد شاور وأجيلك ننزل مع بعض ومع شوية بنات أصحابي نعمل شوبنج وانت تيجي معانا علشان تسوق العربية علشان هلكانة طول النهار ومش هقدر أسوق وبعدين ألف علي المحلات
تامر : يعني كنت السواق الخصوصي بتاع سيادتك
ندي : ياعم ولا سواق ولا حاجة أنا بشغلك بشوية حاجات أنت مش عايز تفضل سهران لحد الصبح خليك ورايا وأنت تكسب
تامر : ماشي
ندي : بالمناسبة خلي بالك ياض يا تامر أنا عارفة أنك عينيك زايغة لو ضايقت واحدة من صحباتي هحط صبع رجلي الصغير في عينك علشان تتعدل
تامر : بطلي الهبل اللي أنت بتقوليه ده
تامر : هننزل الساعة كام
ندي : عالساعة 8
تامر : اوكي
ندي : أحبك لما تسمع الكلام
تامر : ممكن أطلب منك طلب
ندي : أتفضل ياراجل ده أحنا أخوات
تامر : أرجوكي أتكلمي بطريقة أحسن من كده وبلاش الطريقة البيئة اللي أنت بتكلمي بيها
ندي : أنت بتحلم يا زعيم

وراحت ندي تاخذ الشاور بتاعها وراحت تجهز نفسها وفي الفترة دي راح تامر يتفرج شوية علي MBC 2

الساعة جت 8 وندي جهزت وكمان صحباتها جائوا فندي قالت لهم سيبوا العربيات بتاعتكم وهننزل بعربيتي وتامر هو اللي هيسوق فقالوا مش مشكلة
بالمناسبة اللي جم دول كانوا بنتين والبنتين دول كانوا صواريخ
المهم تامر باشا أول ما شافهم تنح وندي لاقيت كده قالت له شكلي كده هرجعك البيت ياض يا تامر
تامر رد عليها وقال لها لا خلاص أنا هتعدل فقالت له ندي ايوة كده ناس مبتجيش غير بالعين الحمرا
وفعلا راحوا يعملوا شوبنج وتامر باشا معاهم والبنات قعدوا يلفوا علي المحلات تامر في الأول كان مبسوط علشان الصاروخين اللي معاه لكن بعد كتر اللف علي المحلات كره اليوم اللي أتولد فيه من كتر المشي

وقعد تامر يقول لنفسه " أنا أيه اللي كان خلاني أتهور وأوافق علي كلام ندي ده اللي يمشي ورا نصيحة بنت يضيع ده لو النصيحة صح تأخر الواحد 10 سنيين ولو غلط تأخر الواحد العمر كله "

وتامر لسة قاعد بيكلم نفسه طلعت ندي من تحت الأرض ودار بينهم هذا الحوار

ندي : تامر أنا تعبت من كتر المشي واللف في المحلات
تامر : خلاص يلا نروح
ندي : نروح مين ياراجل الدنيا لسة بدري انت مش عايز تفضل صاحي لحد الصبح
تامر : أيوة
ندي : خلاص يبقي خليك ماشي ورايا
تامر : ( تامر بيكلم نفسه... شكلك والله هتضيعيني)
تامر : طيب هنعمل أيه دلوقتي
ندي : هندخل سينما
تامر : دلوقتي دي الساعة 12 بالليل
ندي : ايه المشكلة ياعم السينما اللي في المول ده فيها حفلة بتبدأ الساعة 12 ونص
تامر : بس الوقت متأخر عليكي أنت وصحباتك
ندي : وأنت مش راجل معانا أبقي خلي بالك مننا
ندي : وخلي بالك أحنا أساسا مش محتاجين حد يخلي باله مننا أنا أقدر أطحن أتخن تخين أنا بس عايزة اساعدك أنك تضيع شوية وقت لحد الصبح
تامر : (تامر بيكلم نفسه تاني ... ربنا هو المنتقم )
ندي : وخلي بالك بعد ما الفيلم يخلص...
تامر(قاطعها في الكلام) : هنروح فين تاني بعد ما الفيلم يخلص حرام عليكي أنا كده هبقي خلاص هلكت
ندي( بتتكلم وهي بتضحك) : متخفش مش هنروح حتة تاني غير أن احنا هنوصل البنات لحد بيوتهم ويبقوا يجوا يأخدوا عربياتهم من عندنا في أي وقت
ندي : وكمان ياعم توصيلك للبنات كمان هتبقي حتة رجولة منك
تامر : حرام عليكي مش قلت لك بطلي طريقة الكلام دي
ندي : وأنا قلت لك انت بتحلم

المهم راحوا دخلوا السينما وخلصوا السينما علي الساعة 3 ونص وعلي ما تامر وصل البنتين وبعدين روح هو وندي كانت الساعة جت 4 ونص

ولما وصل تامر وندي للبيت دار بينهم الحوار الأتي

ندي : تامر أنت ناوي تنزل الشغل علي الساعة كام
تامر : الساعة 8 ونص
ندي : يعني فاضل حوالي 4 ساعات
تامر : ايوة
ندي : طيب أحنا نقعد نتعشي وبعدين ربنا يفرجها

وقعد تامر وندي يتعشوامع بعض وبعد العشا قعدت ندي ترخم علي تامر لحد ما الساعة جت 6 الصبح فقالت ندي لتامر الأتي

ندي : بص يا مان أنا كده جبت أخري ومش قادرة أسهر أكتر من كده أناعملت اللي عليها و زيادة
ندي : أنا خلاص هدخل أنام
تامر : أنت مش هتفضلي صاحية معايا وتنزلي علي طول علي الكلية
ندي : لا طبعا يا زعيم هو أنا لو كان عندي كلية كنت سهرت لحد الوقت ده أنا عندي أجازة بكرة قصدي النهاردة ماهي الشمس خلاص طلعت
تامر : طيب بما أنك أجازة خليكي قاعدة معايا
ندي : والله تعبانة جدا جدا
تامر : ما أنا كمان هلكان
ندي : بس أنا عندي أجازة وأنت وراك شغل .... سلام

وسابت ندي تامر وراحت تنام وراح تامر علي الاب توب يشوف فيه اي حد من اصحابه أون لاين ولا كله أوف لاين ولاقي كل الناس أوف لاين فقام قافل الجهاز وبص في الساعة لاقاها 6 ونص قال لنفسه خلاص قربت كلها ساعتين
وراح جري تامر علي قناته المفضلة MBC action علشان يشوف فيلم أكشن يخليه يصحح وفضل تامر يتفرج علي التلفزيون لحد الساعة ما جت 7 ونص لما جت الساعة 7 ونص حصل ما لم يتوقعه تامر...............


وهنا أنتهت الحلقة الثانية وأن شاء الله هتعرفوا ايه اللي حصل لتامر وهو لم يكن يتوقعه وما هي الوظيفة اللي هيشتغل فيها في الحلقات القادمة مع ظهور مزيد من الشخصيات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مرمورة الامورة
 
 


الجنس : انثى عدد المساهمات : 170
نقاط : 386
التقيم : 10
العمر : 21
  :

مُساهمةموضوع: رد: يوميات شاب عاطل 2   الجمعة يونيو 10, 2011 8:42 pm

هههههههههههههههههه
روووعة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
يوميات شاب عاطل 2
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
مدرسة جنزور الثانوية المشتركة :: عام :: القصص-
انتقل الى: